واردات هند از ایران ۱۲ درصد رشد کرد
تجارت ۵۱۰ میلیون دلاری ایران و هند در ۳ ماه

واردات هند از ایران ۱۲ درصد رشد کرد

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و هند در سال گذشته با رشد حدود ۵۰ درصدی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۴۱۷۶۷۲

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و هند در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده و با رشد ۴۷ درصدی از نظر دلاری و افزایش ۱۵۵ درصدی از نظر ریالی مواجه شده اما از نظر وزنی کاهش ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

این رشد مبادلات تجاری ایران و هند با وجود کمتر شدن مجموع مبادلات دو کشور از نظر وزنی اتفاق افتاده است. نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۲.۱ میلیارد دلار محصولات مختلف به هند، این شریک تجاری را یک پله ارتقاء داده و به پنجمین مقصد صادراتی ایران تبدیل کرده است.

واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز با رشد ۸۰ درصدی مواجه شده و هندی‌ها بالاتر از سال گذشته چهارمین واردکننده محصولات مختلف به ایران هستند.

جدول | جزئیات تجارت ۴.۹ میلیاردی ایران و هند

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۵ میلیارد دلار کالای مختلف از هند وارد کرده بود و این کشور ششمین فروشنده به ایران لقب گرفته بود. در سال جاری  اما با واردات بیش از ۲.۸ میلیارد دلار دو رتبه ارتقاء پیدا کرد.

نگاهی به آمارهای واردات هند به ایران در سال گذشته، نشان از افزایش ۴۰ درصدی از نظر وزنی، رشد ۸۰ درصدی از نظر ارزش دلاری و افزایش ۸۵۱ درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

سال گذشته چه کالاهای ایرانی مسافر هند شدند؟

بررسی جزییات صادرات ایران به هند نشان می‌دهد که «آمونیاک بدون آب» در رتبه نخست کالاهای صادر شده به هند قرار گرفته و سهم بیش از ۱۸.۰۴ درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد. پس از آن «قیرنفت» دومین محصول صادراتی به هند است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۳۲۷ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته «متانول» نیز در رتبه سوم در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به هند هستند. جزییات ۱۰ کالای نخست صادراتی ایران به هند در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

جدول | جزئیات تجارت ۴.۹ میلیاردی ایران و هند

سال گذشته چه محصولاتی از هند خریدیم؟

واردات ایران از هند با  جهش قابل توجهی مواجه شده است. «برنج کامل سفیدشده» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۱.۱ میلیارد دلار خرج برداشته و  ۴۰.۷۲ درصد واردات هند به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «چای سیاه» است که با ارزشی بالغ بر ۴۷۵ میلیون دلار و سهم ۱۶.۷۰ درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

«اکسید آلومینیم غیر از کورندوم مصنوعی»، «شکر تصفیه نشده»، «موز سبز تازه یا خشک کرده» و غیره دیگر کالای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان هندی در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. جزییات ۱۰ کالای نخست وارداتی ایران از هند در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

جدول | جزئیات تجارت ۴.۹ میلیاردی ایران و هند

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها